Daisypath Christmas tickers

måndag 3 oktober 2011

Jullista

Kollade in hos Arildsdottir och hittade då till min förtjusning en lista att fylla i. Ska bli så roligt.

Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10?
Borde nog säga 7 men jag måste erkänna jag älskar julen så det måste bli en 10 helt klart.

Vad är viktigast med julen?
Att få umgås med mina nära och kära, julpynta, baka och göra julmat och få julkänslorna.

När vill du att första snön faller?
November kan jag tycka kan bli lagom :-)

Har du redan börjat förbereda inför julen, i så fall vad?
Jag julbloggar ju som sagt va har även julpysslat en hel del. Även julmat, julgodis och julbaket har jag börjat att planera så smått.

När tycker du det är okej att börja med julens sysslor?
Jag har redan börjat så smått att göra julpyssel. Men på allvar sätter jag igång till första advent nu är det bara lite planering som görs hos mig.

Finns det något du vill göra annorlunda detta år mot tidigare år?.
Förra året hann jag inte med att göra det jag ville och brukar göra pga av att vi flyttade i december så allt var lite rörigt. Men i år ska jag allt jag göra allt det jag inte hann med förra året och det är att baka mera julkakor, julgodis inte stressa med att få julmaten på bordet som bara måste finnas.

Om förra julen fick betyg, vilket skulle du ge? Motivera.
Knappt godkänd för denna flytt som tog så mycket av min dyrbara jultid. Ingen bra tidpunkt att flytta :(

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Blir oftast klassiskt rött/grönt och vit.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Ja mina julprynader ställs alltid där dom hör hemma eller känner sig hemma så även dom kan njuta av julen :-)

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Julgransljus såklart, mina snöflingor som glittrar om man sätter dom ovanför ett julgransljus och mina olika sorters röda julkulor.

Har du ett färgtema i granen?
Nä blir lite av varje som jag bara gillar och som alltid fins i min gran

När börjar du köpa julklappar? För sent eller i god tid?
I god tid oftast hihi, blir alltid någon julklapp köpt i sista minut "pust"

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde?
Köper alltid mest min man som jag älskar så han brukar få mängder.

En riktig gran med äkta barr är ett måste hemma?
Nä jag har plastgran pga av att jag är allergisk mot riktig gran. Men jag älskar min plast gran den blir så fin med allt julpynt i.

Jobba eller vare ledig på julafton?
Alltid ledig såklart

Jag tycker om att göra listor inför julen
Har inte gjort någon ännu men dyker kanske upp någon på bloggn så småningom, så håll utskick :)

Jenny Nyströms jul eller amerikansk jul?
Måste säga en blandning av båda.


Mariah Carey eller Carola?
Orkar inte lyssna på Carola så det måste bli Mariah Carey då.

Ingen riktig jul utan snö på julafton
Klart det måste va snö på julafton blir ju ingen jul utan snö.

Släktbesök ingår alltid på julen
Ja

Julstjärnor eller hyacinter?
Julstjärnor

Julgranen in i stugan den 23:e eller långt innan dess?
Andra advent tar jag fram min och pyntar den.

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Jag är dålig på att rimma så det blir inte av.

Jultomte är viktigt
Ingen jul om inte tomten kommer han är ett måste!

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla

Till vem är det svårast att köpa till?
Min pappa.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Gör det gärna själv är ju så roligt :)

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Färgglatt gärna med tomtar på.

Roligast att få i sin julklapp?
Något där någon verkligen har tänkt till.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Ipad

Jag har alltid fullt upp på julafton med alla bestyr
Gillar att njuta och ta det lungt men lite stressigt blir det alltid ändå ;)

Julkort ska skickas på posten?
Såklart!

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton?
Kalle Anka, Svensson Svensson kollar jag på

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
"säg mama!"

Julen är mer jobbig än rolig
Jag älskar julen så det är bara roligt :D


Vi åker bort till värmen och firar jul utomlands
Har gjort det nåt år och det gillade jag

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
Bara jag och min mans föräldrar och hans bror kommer


Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Trolltider så klart, älskar den.

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julafton hos dig?
Leila Lindholm, Alexander Rybak, Leif Manneström, Ernst Kirchsteiger och Tomas Brolin

Vilka fem kända personer skulle inte få en inbjudan?
Jonas Gardell, Rickard Olsson, Petra Mede, Christer Sjögren och Carola.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag

Vem klär granen och vem bestämmer hur den ska se ut? Hur SKA den se ut?

Det är jag ;-)

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Älskar att få massor men gillar att ge bort också

Känner du någon julstämning nu?
Ja, jätte mycket!


När kickar din julstämning igång?
Det var ett tag sdan jag känner massor julstämning redan :)

När ska man sätta upp adventsljusstakar?
Till första advent

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Vita och röda är dom

Som fönsterprydnad, stjärna eller elljusstake?
Elljusstake

När julpyntar man?
Till första advent börjar jag

Bakar du något till jul? vad?
Jätte mycket! Bröd, Julgodis, kakor...

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med :D

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Eget så klart

Vilken senap till skinkan?
Gillar inte senap bläää...

Vilken är din favoritjulskiva?
GOD JUL, julmusik för hela familjen

Världens bästa jullåt?
Svårt finns så många. Jag säger nog pass där för jag älskar allt för många ;)

Hur ser din julfrukost ut?
Hembakat surdegsbröd med julskinka och en stor cappuccino och julmust.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julskinka

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Köttbullar, nubberöra och gravad lax

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Ja det är ett måste för en smålänning.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust och julöl.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Doppebrödet från min mamma

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Spelar alltid sällskapsspel efter julklappsutdelningen

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpt glögg.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Starkvinsglögg

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin är gott.

Julknäcke eller vörtbröd?
Vörtbröd

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Utan

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Jag gör julgodis själv och ett måste är fudge, smörriga rutor och snöbollar mums.

Vilka traditioner har ni?
Bakar julkakor med min man innan sen fira jul med nära och kära.

Vilket gillar du bäst? Markera med fet stil.
Pepparkakor – lussekatter
Skumtomtar – knäck
Ischoklad – marsipan
Lax – sill
Revbensspjäll – Janssons frestelse
Paradis – Aladdin
Rullsylta – pastej (gillar ingen)
Glögg – julmust
Rödbetssallad – dopp i grytan
Ris ala Malta – Risgrynsgröt
Hemma – Borta

Inga kommentarer:

Skriv ut