Daisypath Christmas tickers

tisdag 25 oktober 2011

Julundersökning


Julutmaning

Igår hade jag svårt och sova och började då fundera på en julundersökning till min julblogg och detta blev resultatet. Ni får gärna ta med er frågorna till er blogg men länka gärna till min blogg så blir jag glad.

Blossa eller någon annan glögg
Jag dricker blossa, mums

Hackade eller hela nötter till glöggen?
Hela ska det va

Grön eller vitmossa?
Vitmossa

Riktig gran eller plast?

Min plastgran pga av min allergi för riktig gran. Men jag gillar plastgran så det gör mig inget :)

Lussekatter med eller utan saffran?
Med saffran såklart.

Lussekatter med eller utan russin?
Med russin

Julen vill jag läsa om:
Överallt! Kan inte få för mycket av julen.

Julgröten äter jag helst med:
Socker,kanel  och mjölk

Köttbullar eller prinskorv?
Köttbullar

Julskinka med senap eller utan?
Utan jag gillar inte senap bläää...

Lussekatt eller pepparkaka?
Pepparkaka :) Älskar peppakaka ;)

Sill eller lax?
Lax gillar inte sill, men lax är gott!

Gravar din lax själv eller köper du?
Gravar själv blir godare då, så är det bara.

Tomte eller ingen tomte?
Ingen jul om inte tomten knackar på dörren. Är ett KRAV!

Brunkål eller rödbetssallad?
Ingen gillar varken eller.

När börjar du pynta ditt hem?
Till första advent sen håller jag på till julafton hihi.

När klär du granen?
Andra Advent brukar det bli brukar ha en lust att klä granen då.

Vad är ett måste på ditt julbord?
Julskinka, dopp i grytan, mammas doppebröd, lax, köttbullar och min pappas revbensspjäll

Vad dricker du till julamten?
Jag dricker julöl och nån snaps. Tycker öl passar bättre till den salta julmaten än vin gör.

Hur ser er julafton ut från det att ni vaknar till det att ni går och lägger er?
Här hos mig börjar vi med en riktig skinkmacka med julkaffe och julmust sen är det dags att förbereda inför jullunchen som brukar avnjutas kl. 14.00. Sen får man ju inte glömma Kalle Anka kl.15.00 ingen jul utan kalle så är det bara. Sen är det dags för julfika med alla kakor jag bakat, brukar va gott då vid 16.00 ungefär. Sen är det dags för tomten att komma och dela ut alla paket under granen. Brukar vara en hel del så han har att göra varje år hos oss. Sen öppnar man alla paketen och börjar leka med dom ;) Sen är det dags för sällskapsspel och mera julmys tills det är dags att kolla på Svensson Svensson på TV. Det sista som brukar hända innan vi går och lägger oss är att det blir en skinkmacka, risgrynsgröt och en julöl. Sen sover man gott.

Gillar du att julpyssla?
Jag älskar att julpyssla.

Favorit julfilm?
Nu är det jul igen 2, Santa buddies och Tomtetass

Favorit julbok?
Leif Mannerströms julkokbok

Julöl eller vin till julmaten?
Julöl

Favoritpynt?
Min julbonad som jag har haft sedan jag var liten den ger mig mycket minnen från mina jular som barn.

Favorit i Kalle Ankas jul?
Tomtens verkstad, helt klart!

Favorit julsång?
Rudolf med röda mulen och White Christmas

Favoritgodis?
Fudge, ischokad, snöbollar och mintkyssar

Favoritjulrecept?
Pappas revbensspjäll, mammas doppebröd och mina köttbullar

Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?
Av brevbäraren det ger mer julkänsla :)

Vill du ha hemmagjort julgodis eller köpt?
Hemmagjort ska det va det är godare och jag älskar att göra eget godis det ger mig julkänsla.

Vilka färger har ni till jul?
Här blir det mest rött och  vitt men i år funderar jag på silver och lila i granen faktiskt.

Hur ser din julfrukost ut?
En rejäl skinkmacka med en stor kopp julkaffe så jag piggnar till och orkar börja med jullunchen. Vad sugen jag blev nu på en saftig skinkmacka nu.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Självklart ingen jul för en Smålänning utan dopp i grytan. Ett MÅSTE!



























4 kommentarer:

Åsa sa...

Nu har jag svarat!! :)

ihemmetslugn sa...

Lånar gärna denna undersökning och länkar till dig i inlägget.

Christmas wishes sa...

Den här listan la jag till på min nystartade julblogg - Christmas Wishes!

Lotta sa...

Nu har jag också svarat och länkat den till dig. =)

Skriv ut