Daisypath Christmas tickers

fredag 6 september 2013

Knåpat ihop en jullista

Jag ligger i sängen och knappar på min iPhone och kom då på några frågor som sen så blev till en liten jullista.

Förra året hade jag också en jullista så tyckte det var roligt med en även i år. 

Svara gärna på frågorna och länka till min blogg. Kommentera att du har svarat på frågorna så jag kan kolla in dina svar. 

1. Vilket datum klär du granen? Jag brukar klä min gran den andre advent :-)

2. Vilka julmarknader brukar du besöka? Min favorit Liseberg brukar jag besöka flera gånger då den är så mysig, men även falbygdens ost har blivit en tradition, Haga julmarknad, kronhusbodarna, Husby som är en av Nordens största julmarknader och så brukar det alltid bli någon ny i år har jag planer på Gunnebo slott. 

3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då? 
Jag älskar att måla tomtar och julprodukter av alla de slag allt från trä till keramik och porslinstomtar, har nu ett projekt på G att måla en elljusstake som jag köpt hos slöjddetaljer <3 men gillar också att göra julkulor stomme frigolit dekorerade med tyg, band och pärlor. 

4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite? 
Göteborg brukar ha mycket juleljus överallt och nordstan är pyntad i taket. Gillar Göteborg innan jul livar verkligen upp med alla ljus. 

5. Har ni tomte? 
Givetvis ingen jul utan tomten vi är bara vuxna men jag tycker det är viktigt med tomte så då blir det en tomte. Tyvärr brukar jag missa tomten då jag av någon anledning alltid är nere på Ica och handlar mjölk till julkaffet då ;-)

6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner? 
Jag brukar ha i vardagsrummet och i köket men skulle vilja ha i sovrummet med men har inte hittat rätt dit ännu så kommer när kommer ;-) 

7. Vad gör du dan förre dopparedagen?
Jag gör julskinkan sen blir det lillejul med ett litet julbord på kvällen. 

8. Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Pepparkakor självfallet vad vore en jul utan hembakta pepparkakor jo ni ingenting se ni.



9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Måste vara fudge mumsigt :-)

10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Ja, vi dricker glögg vid kl.13.00 medans vi förbereder jullunchen som äger rum kl.14.00 innan Kalle anka. En tradition som jag och min man har haft alla jular vi firat hemma hos oss. 



11. Vem är det som julpyntar hemma hos er? 
Jag så klart julbloggarn så får jag det som jag vill ha det ;-) 

12. Julknäcke eller vörtbröd? 
Hembakat Vörtbröd 

13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? 
Aldrig julafton är allt för helig för mig. Skulle nog inte få mycket gjort på jobbet den dagen tee hee ;-)

14. Hur ser din julfrukost ut? 
En stor cappuccino, kall julmust och en skinkmacka med godaste julbrödet (mammas doppebröd) som jag bara måste baka till jul annars blir det ingen jul. 

15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt? 
Mammas doppebröd och pappas revbensspjäll. 

Joy To The World image

10 kommentarer:

Jul hos Linda sa...

Jag har fyllt i listan på min blogg :)

Johanna - Mitt vinterland sa...

Jag har svarat på listan :)

sandra sa...

Tjo svarat på din lista =) Å länkat=P

Alexandra sa...

Har också svarat på din lista och länkat :)
Kul grej tycker jag!

Maries strålande jul sa...

Jag har svarat.

Julkulan sa...

Jag har svarat :)

Johanna sa...

Jag har svarat!

Ellinors julblogg sa...

Det är alltid roligt med nya listor. Jag har svarat på den här och länkat till din blogg :)

Nilli sa...

Bättre sent än aldrig! Jag har svarat på jullistan!

Caroline sa...

Hittade din roliga frågelista när jag kikade runt lite här på din fina sida :) Svarade på min blogg.

Skriv ut