Daisypath Christmas tickers

tisdag 26 november 2013

Toffifee

Jag älskar toffifee och köper dessa lite då och då. Men nu har jag hittat ett recept så gjorde dom själv och var smarriga dom blev. Super duper goda.

Jag använde mig av ischokladformar från slöjd detaljer och då blev det så här.





Till 30 st:
1 dl socker
1 dl grädde
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
ca 30 hasselnötter
100 g nougat
50 g mörk choklad 70%
(ischokladformar)

Koka upp grädde, socker och sirap och skjud tills termometern visar 120° (eller tills kulprovet fungerar). Rör inte under kokningen.

Rosta hasselnötterna i en varm stekpanna tills det börjar knäppa. Lägg dem i en handduk och gnugga bort skalen. 

Smält nougaten.
Skeda ut kolan i knäckformarna och tryck i en nöt i varje. Klicka därefter ut den smälta nougaten som ett lager ovanpå, låt stelna något. Smält chokladen och skeda sedan över prick på varje kola - ställ kallt.


1 kommentar:

Denise - Min Glittriga Jul sa...

Men jösses!! Detta måste provas, så himla gott :)

Skriv ut