Daisypath Christmas tickers

tisdag 17 december 2013

Mjuk pepparkaka med banan

Mjuk pepparkaka är något jag gillar och med banan blir den ännu saftigare och godare. Använde min grön julgran jag fått hem från tårtdecor. Supernöjd med formen på granen.

Ingredienser:
2 bananer
4 ½ dl vetemjöl
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
4 tsk pepparkakskrydda
100 g mörk choklad 70%, grovt hackad
100 g smör
3 dl grädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en avlång brödform, rymd cirka 2 liter. Mosa bananerna med en gaffel. Blanda alla torra ingredienser utom chokladen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och blanda ihop med de torra ingredienserna. Vänd i bananer och choklad.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 45-50 minuter.

Tag ut kakan och låt den vila ett par minuter i formen. Vänd upp på bakpapperstäckt galler och låt den kallna under formen. Skär i skivor




1 kommentar:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Jag har också haft banan i min mjuka pepparkaka, två smaker som passar fint ihop!

Skriv ut