Daisypath Christmas tickers

onsdag 29 oktober 2014

Köttfärsröra med glögg

I lördags gjorde jag och min man en köttfärs med glögg då det stod en slatt här hemma från förra julen. Gjorde den av lite på vad som fanns hemma i kylskåp, frys och skåp då vi var lata denna dag och inte orkade gå ner och handla och man blir alltid lika glad då när det blir gott det man slänger ihop.

Jag serverade den med en hjärtanpasta som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde år som dom köpt in i Italien när de var där för inte så länge sedan. Men du kan ta vilken pasta du vill, så koka upp din favorit och njut av en liten julig maträtt nu när vi snart går in i november.  



Ingredienser:

ca 500 g nötfärs
1 gul lök
smör och rapsolja till stekning
1 dl glögg
1 msk tomatpure

3 finhackade tomater
7 kardemummakapslar
1 tsk kanel
salt och nymalen svartpeppar

Gör så här:
Skala och hacka löken fint.

Fräs smör, olja och köttfärs i en stekpanna. Lägg i löken. Bryn under omrörning på hög värme några minuter tills köttfärsen fått en fin färg.

Sänk värmen. Tillsätt glögg, 
tomatpure, finhackade tomaterkardemummakärnor och kanel. Smaka av med lite salt och peppar. Låt puttra på svag värme ca 30 munuter-1 timma. Desto längre den puttrar dessa godare blir den. 
Servera med en god pasta och lite riven parmesanost.

1 kommentar:

Jul hos Tess sa...

Vad spännande med glögg i matlagning! Det har jag aldrig provat :) Ser att du hade i kardemumma också. Blev det julig smak, eller bara lite extra sting?

Skriv ut