Daisypath Christmas tickers

fredag 7 oktober 2016

Kola, fudge, knäck & bräck

Titel: Kola, fudge, knäck & bräck
Författare: Sara Aasum Hultberg
Bokförlag: Bonnier Fakta

Sara gav förra året ut denna godis bok hon blev årets konditor 2014. Det säger ju allt är verkligen en bok i toppklass.

Hon delar med sig av konditorns alla hemligheter vem har inte velat få inblick i konditorernas hemliga värld!?

Jag är ett stort fan av speciellt fudge och det måste bakas till jul annars är det nåt som fattas på gottebordet. Är lite som ingen jul utan julskinka och lite så är det för mig och fudge blir ingen jul om jag inte har bakat fudge.

Boken börjar lite med tips på hur Sara väljer sina råvaror. Ju bättre kvalitet du har på dina råvaror desto godare blir ju sötsakerna. Så bra att ta en liten stund att läsa detta innan du sätter igång och gör ditt julgodis.

Sen skämmer hon bort oss med en liten konditor skola på det. tips på bland annat hur du bryner smör, kalamelliserar socker och tempera choklad. Bara en del av vad du kan läsa i detta kapitlet finns fler bra tips. Så värd lite extra läsning :-)

Sen får vi lite tips på bra redskap som gör att du lyckas i köket.

Sen kommer det vi alla längtat efter recepten och bara planera vad vi vill göra och börja göra godis och skämma på alla i vår närhet.

Varför inte göra en hallonkola doppad i vit choklad? Jag är ju svag för fudge så jag har mina favoriter som jag är sugen på att göra och det är choklad och vanilj fudge, s'mores fudge låter ju alldeles underbart kan jag nästan lova att jag ska göra till jul.

I slutet av boken finns olika såser jag fastnade ju du såklart på fudgesås men finns kolasås, chokladsås, citruskaramellsås lät ju väldigt syrligt och gott.

Finns att köpa hos Bokus för 163 kr.

Blir 4/5 polkagriskäppar här för är en väldigt bra bok.




Inga kommentarer:

Skriv ut