Daisypath Christmas tickers

måndag 29 oktober 2012

Grekisk julbord?

Usch då ingen snö idag heller bara en massa regn och blåst riktigt busväder :-( Inget vidare alls känns som man vill sitta hemma och kura ihop sig i soffan med lite glögg och några mysiga jultidningar :-)

Via facebook såg jag att Jennie Benjaminsson som blev tvåa i Sveriges mästerkock har tagit fram en receptbroschyr med många goda recept från Grekland och Medelhavet.

Är du sugen på att förnya ditt julbord och lägga till oliver och fetaost till julbuffen? Inte jag om jag ska va helt ärligt jag gillar nog det Svenska traditionella julbordet lite för mycket för att blanda in andra kulturer i mitt julbord.

Men kan ju vara kul att veta om ni har något från någon annan kultur än Sverige på era julbord.


Photo: Snön har ju redan börjat falla på sina håll i Sverige och det tar vi som en ursäkt för att planera årets julbord. Julmat är ju så gott! :)

Har oliver och fetaost hittat vägen till ditt julbord?

Tillsammans med Jennie "Kalasgott" Benjaminsson har vi tagit fram en receptbroschyr med många goda tips för julbordet. Givetvis med en touch av Grekland och Medelhavet.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Hos oss är det finskt julbord. Vi bor på västkusten så egentligen är vårt rätt så likt det svenska, men inte lika mycket köttbullar och prinskorvar =)
Fisk finns däremot, ialla dess former, och så de traditionella lådorna som kålrots-, morots- och potatislåda.
Och julskinkan förståss =D

Louise sa...

Min mamma är från Grekland och det enda grekiska vi har på julbordet är en slags gryta med kött och purjolök. Nä fetaost och oliver passar inte till julbord! Tycker inte jag iaf! :)

Maries strålande jul sa...

Nej, när det gäller julbordet tänker jag traditionellt, däremot vill jag gärna ha frukt och grönsaker på mitt julbord.

Skriv ut