Daisypath Christmas tickers

fredag 4 oktober 2013

Jul i Bullerbyn

Titel: Jul i bullerbyn
Författare: Astrid Lindgren
Bokförlag: Rabén & Sjögren 

Ja denna bok är toppen. Astrid Lindgrens barnböcker går väl alltid hem hos både stora och små. Läste ut den en kväll när det inte var något roligt på tv och den fick ett sådant där litet pirr i magen. 

Bullerbyn finns det tre gårdar, Norrgården, Mellangården och Sörgården. Där bor sex barn, Lisa och Lasse och Bosse och Britta och Anna och Olle. 
Å, vad det är roligt med jul! Alla barnen i Bullerbyn hjälper till med julstöket. De sätter upp julkärvar åt småfåglarna och de går till skogen och hugger fyra julgranar, en till Norrgården, en till Mellangården och en till Sörgården. Och så ska farfar ha en egen liten gran. Luften doftar gott av pepparkakor och julklappslack, och alltihop är så vackert och julaktigt att man nästan får ont i magen. Sen blir det äntligen julafton …

Kan man höra till dom som inte älskar denna barndomsklassiker? Knappats jag i alla fall jag tycker barnen i Bullerbyn är så mysig och speciellt  denna bok då den också handlar om julen gör ju boken ännu bättre. Astrid Lindgren skriver ju så bra så kan inte annat än säga  att mitt hjärta smälter som aldrig förr och känner julkänslorna som spritter i barnens hjärta i Bullerbyn. 



Älskar bilderna i boken precis som när jag var liten önskar jag att jag kunde hoppa in boken och uppleva det som barnen i bullerbyn får vara med om. 

Blir en fullpoängare alla kategorier inget att snacka om här.
Betyg 5/5






1 kommentar:

Anonym sa...

Det er en julebok vi bruker her i Norge også;) elsker den. En annen bok jeg må lese/høre/se for at det skal bli jul er Snekker Andersen og julenissen av Alf Prøysen. God førjulstid:) Lene

Skriv ut