Daisypath Christmas tickers

onsdag 17 december 2014

Gingerbraed latte- pepparkaks latte

Älskar starbucks gingerbraed latte och blev så sugen på den här hemma och tänkte kan väl inte vara så svårt att slänga ihop en i all julhast här. Jag tyckte den blev super duper god faktiskt godare än originalet faktiskt.

Bästa resultatet får du om du använder espressokaffe och en mjölkskummare. Jag har en  nespressomaskin och använde mig av den till både att göra kaffet och skumma mjölken. 

Så här gjorde jag.

Ingredienser till ett stort glas
½ tsk kardemumma
1  tsk malen kanel
1/8 tsk malen ingefära
2 tsk ljus sirap
1 tesked vaniljsocker 
1-2 deciliter mjölk
kaffe (bryggkaffe funkar bra, men om du har en espressobryggare hemma så är den bättre)
Tillbehör:
Pepparkaka
Vispad grädde
Så här gör du:
1. Värm och skumma mjölken.  Jag har en  nespressomaskin.Om du inte har en mjölkskummare så går det bra att vispa med en vanlig visp också.
2. Blanda torra ingredienser, sirap och kaffe i glaset.
3. Häll på skummad mjölk på kaffet.
4.Piffa till den med vispgrädde och pepparkaka för riktig julkänsla.



Inga kommentarer:

Skriv ut